CMDB Tools

CMDB tools? Dat is een belangrijke vraag. Bestaan die?

In een van onze artikelen hebben we gesproken over een CMDB opzetten. Zonder tools is dit CMDB bouwwerk niet op te zetten. Afhankelijk van het type bouwwerk en het kader zijn bepaalde tools noodzakelijk. Soms moeten een aantal tools op maat worden gemaakt.

Een CMDB (een beetje ongrijpbaar) zit als een spin in het web voor een groot aantal processen.

CMDB Tools

Zoals uit bovenstaand plaatje blijkt, haakt een CMDB in op veel ITIL processen. Voor elk proces heb je gegevens nodig die ergens vandaan worden gehaald. Een van de belangrijkste is Asset Management. Je moet weten wat je hebt alvorens je Change Management kunt gaan doen. Binnen Asset Management heb je de zogeheten IT Asset Management (ITAM) tools die globaal weer uit een aantal categorieën uiteenvallen zoals Software Asset Management (SAM) en Hardware Asset Management (HAM).

Je zou ook kunnen stellen ITAM = HAM + SAM

Het IT beheer van een grotere organisatie is opgedeeld in afdelingen en disciplines. Deze afdelingen kunnen elk hun eigen beheer en Asset Management tools hebben.

Om een paar afdelingen te noemen:

  1. Applicatiebeheer
  2. Databasebeheer
  3. Netwerkbeheer (dit kan weer worden opgedeeld in LAN, WAN, Telefonie, VoIP, Firewalls en meer)
  4. Virtualisatie (o.a. vmware, Microsoft, KVM, Oracle)
  5. Storage
  6. Systeembeheer (vaak weer opgedeeld in Windows, Linux en anderen)
  7. Beveiliging / security
  8. Facilities
  9. Delen van het beheer die zijn uitbesteed aan andere organisaties.
  10. Inkoop

Elke Asset heeft een aantal kenmerken. Dit zijn onder andere:

  1. Hardware (fabrikant, type)
  2. Installatiedatum
  3. Locatie (waar is het te vinden)
  4. Servicecontract
  5. Software (operating systeem / firmware)
  6. Configuratie (hardware, o.a. modulen, geheugen, disken enz.)
  7. Configuratie (software, o.a. welke functie(s), versies, denk aan IIS, Sharepoint
  8. Relatie met andere assets

CMDB tools – de meest elementaire

De meest gebruikte CMDB tools op dit moment zijn:

  1. Servicedesk (TopDesk, ServiceNow en anderen)
  2. Spreadsheets

Bij het gebruik van deze tools zal men zeker tegen problemen aan gaan lopen. Het beheer van deze opzet wordt bijzonder lastig waardoor “de waarheid (CMDB als centrale repository)” niet meer betrouwbaar is. Het gevolg is een spiraalwerking naar beneden waardoor er nog meer “gaten” ontstaan en de frustraties oplopen. Herkent u dit? Laten we dans eens gaan praten.

Gerelateerde artikelen CMDB Tools

  1. Een CMDB opzetten
  2. Overzicht CMDB software tools

De problemen met spreadsheets als CMDB hulpmiddel

De meeste informatie is decentraal opgeslagen in de vorm van een spreadsheet (één van de meest primitive CMDB Tools) waarbij al direct een aantal problemen van dit type assetmanagement kunnen worden aangestipt.  Dit zijn:

  1. Schaalbaarheid (hoeveel systemen en relaties kunnen worden vastgelegd in een twee dimensionale spreadsheet omgeving?)
  2. Toegankelijkheid (wie heeft toegang tot deze data).
  3. Betrouwbaarheid van de data (integriteit).
  4. Afhankelijkheid van mensen (die kunnen toveren).

Opmerking over spreadsheets (als één van de elementaire CMDB tools):
Sommige mensen hebben bijzondere vaardigheden ontwikkeld en kunnen werkelijk toveren met deze spreadsheets. Helaas blijft het lastig om informatie te delen met anderen en ook om de informatie betrouwbaar te houden.

Dit artikel wordt periodiek aangepast een aangevuld. Blijf op de hoogte en schrijf in op onze maillijst.