TeamViewer review

TeamViewer is een bekende speler voor remote IT support. Al een tijdje geleden hebben ze het licentie model gewijzigd van koop naar subscriptie (dit was in 2016). Veel gebruikers waren niet erg gelukkig met dit besluit.

Inmiddels zijn er veel mogelijkheden bijgekomen waarbij het licentiemodel en de mogelijkheden toch een beetje de neiging krijgt voor duizeligheid.

We gaan de komende tijd TeamViewer nader aan de tand voelen en op basis hiervan kijken naar de alternatieven in de markt.

Een belangrijke zogeheten Add-On is Mobile Device Support. Dit geeft de mogelijkheid om alle mobiel apparatuur (Android en Apple) te koppelen. Dit kan ook unattended. Het mobiele apparaat wordt een unattended host.

Het prijsmechanisme is in eerste instantie niet geheel duidelijk. Het begint echter met onderstaande licentiestructuur.

Op de koopknop van Teamviewer wil ik weten wat 15 gebruikers kosten waarbij één kanaal in gebruik kan zijn (maximaal 1), de kosten van de mobile Add-on zijn per concurrent kanaal. Als een tweede concurrent channel (2) wordt gekozen, dan komt er automatisch een tweede Support voor Mobile Device (3) bij.

TeamViewer gebruikt dus licentiestapeling (drie basis versies, deze kunnen worden uitgebreid met met één kanaal, daarbij komt dan de Add-on van MDMS per kanaal) om uiteindelijk te komen tot een prijs.