Waarom een IT Operations DashBoard
Het IT Operations DashBoard is meer dan een monitoring dashboard die vaak wordt gezien bij Netwerk, Systeem of Security Monitoring. Het IT Operations (ITOPS) DashBoard geeft informatie uit verschillende systemen die dan in een rapport en liever een real-time DashBoard wordt getoond. Doelgroep hierbij is het management van een organisatie.
Componenten die in het ITOPS DashBoard kunnen worden getoond zijn:
- Aantal Incidenten (+ de trend)
- Huidig aantal incidenten
- Aantal kritieke systemen
- Aantal lopende changes
- Verwacht (toekomstig onderhoud) kritieke systemen
- Aantal systemen met End Of Support (EOS) en End Of Life (EOL)
- Aantal locaties (vestigingen)
- KPI’s (aantal routers, switches, firewalls, servers, gebruikers, Access Points)
- Financieel (waarde assets, afschrijving, verwachte investeringen)
- Tevredenheid gebruikers (TOP X, en mogelijk per applicatie)
- TOPX knelpunten
- Aantal projecten (begroot aantal FTE’s)
- Security (aantal CVE’s, Risico indicatoren per domein)
De trends die in het DashBoard worden gegeven (mogelijk via drill down) geven verdere inzichten. Een andere wijze waarop specifieke knelpunten en trends weergegeven kunnen worden is via een HeatMap.
Hieronder een HeatMap van Crypto (als voorbeeld).
Het IT Operations DashBoard en incidenten
Het aantal incidenten en verdere informatie is vaak verstopt in een IT Service Management (ITSM) tool. Bekende tools zijn: ServiceNow, TopDesk, Planon, Clientèle BMC, Atlassian, ManageEngine en anderen. Relevante informatie uit deze systemen wordt dan getoond in het ITOPS DashBoard.
Het ITOPS DashBoard vervolg
Dit artikel, het ITOPS DashBoard wordt de komende weken verder uitgewerkt, reacties zijn welkom.
U kunt hieronder uw reactie vermelden